Tentang tentang

My photo
Sekinchan, Selangor/kuala lipis, Malaysia
Tanggal 14 March 1988 pukul 9 pagi, lahirlah seorang bayi lelaki. En. Ismail telah menamakanya Mohd Faqhreel Aizad. Selama 13 tahun ia menetap di Klang bersama-sama keluarganya sebelum abahnya meninggal dunia dan menetap di Sekinchan hingga sekarang. Beliau masih lagi berlajar di IPGM Kampus Tengku Ampuan Afzan di Kuala Lipis dalam jurusan Ijazah sarjana muda pendidikan major PSV. Tidak lama lagi akan mendapat gelaran 'Guru'/'Cikgu'. Sangat gile akan kentang. [EN]
IP

Utilitarianisme

Aku baru jea balik dari kelas. ari nie bleh blek cpt cket coz kami wat klas kami wat awal. Td cme ade klas moral jea. Ntah la.. aku rase mcm besh jea blaja moral nie walaupun moral cme minor ke 2 jea. Td kami blaja ttg teori etika. biasalah kalu sbut ttg teori jea.. puas gak la nk perah otak utk mamahamkanya. tp td alhamdulillahlah ak paham. Lagi-lagi tetang utilitarianisme. terbelit lidah aku nk menyebutnye. Utilitarianisme ni adalah satu tundakan atau tingkah laku seseorg yang berasaskan tujuan memaksimakan kebahagian untuk bilangan yang paling ramai. Dengan kata lain ialah memaksimumkan keseronokan dan meminimumkan kesakitan orang lain.
Cube korang banyangkan, zaman sekarang ni masih ramai lagi x org yang snggup berkorbang untuk orang lain? sanggup bantu orang lain walaupun kita dalam kesusahan. Kalau ada pun mesti ada muslihat tersendiri, "Ada Udang di Sebalik Batu". Betol x?? Banyak yang pentingkan diri sendiri sekarang nie. Mmg benar, kita kena ikut arus perubahan. Kadang-kadang kita pun kene pentingkan diri sendiri juga kerana jika tidak kita yang tidak dapat apa-apa. Zaman sekarang ni makin ramai yang menindas orang lain. Contoh yang paling dekat kita dapat lihat kekejaman zionis kepada umat Islam di Palestin. Mungkin mereka berasa seronok melakukan kekejaman untuk mendapatkan tanah untuk membina sebuah negara yang besar. Emm...
Kita kalu buat baik atau ingin menolong, janganlah kita memikirkan apa balasan yang akan kita dapat . Patutnya lasung tiada dalam hati untuk mendapat balasa. Sperti kata kata Dr. Shatar td, walaupun kita berniat nk buat kebaikan sedikit saje, besar pahalanya.
Hari nie hari Jumaat, Jom kita sama-sama pikirkan adakah hati kita ni betol-betol ikhlas untuk membantu orang lain.
Emmm... tue je kot yang aku dapat tulis. biasalah, otak kurang berkembang macm aku nie sh dapat idea nk buat ayat. kadang-kadang orang lain x paham pea yang aku tulis. harap-harap korang paham lakali ni ekh.. hehe.. ZAMZAM!!

0 comments: