Tentang tentang

My photo
Sekinchan, Selangor/kuala lipis, Malaysia
Tanggal 14 March 1988 pukul 9 pagi, lahirlah seorang bayi lelaki. En. Ismail telah menamakanya Mohd Faqhreel Aizad. Selama 13 tahun ia menetap di Klang bersama-sama keluarganya sebelum abahnya meninggal dunia dan menetap di Sekinchan hingga sekarang. Beliau masih lagi berlajar di IPGM Kampus Tengku Ampuan Afzan di Kuala Lipis dalam jurusan Ijazah sarjana muda pendidikan major PSV. Tidak lama lagi akan mendapat gelaran 'Guru'/'Cikgu'. Sangat gile akan kentang. [EN]

cerita semut..

Assalamualaikum semua.. pe habaq??

ada baik?? h

ih...

baiklah adik-adik, ari abang nak ceritakan kat adik-adik menegenai kisah si semut..

waaa... cam dalam carita Aliff la plak.. hihi...

SEMUT...

semua orang kenal semutkan.. macam-macam jenis semut ada kat bumi nie..

Semut ialah serangga sosial dalam famili Formicidae, dan bersama dengan penyengat dan lebah yang berkaitan, mereka tergolong dalam kumpulan Hymenoptera. Semut berevolusi daripada keturunan seakan penyengat dalam zaman pertengahan Usia Kapur antara 110 dengan 130 juta tahun lalu dan mempelbagai selepas muncul pokok bunga. Kini, terdapat lebih 12,000 spesies diklasifikasikan dengan anggaran atas lebih kurang 14,000 spesies. Mereka mudah dikenalpasti dengan antena yang menyigung dan struktur seperti nod yang tersendiri yang membentuk suatu pinggang langsing.

Semut membentuk koloni yang bersaiz daripada beberapa puluh individu pemangsa tinggal di rongga alamiah kecil ke koloni besar berorganisasi yang menghuni satu kawasan besar dan terdiri daripada jutaan individu. Koloni-koloni besar ini sebahagian besar ahlinya merupakan semut betina tanpa sayap mandul yang membentuk kasta "pekerja", "askar", atau kumpulan khusus lain. Koloni ini juga mempunyai semut jantan subur yang dipanggil "dron" dan satu atau lebih semut betina sebur yang dipanggil "ratu". Koloni-koloni ini kadangkala digambarkan sebagai satu superorganisma kerana semut-semutnya kelihat seperti berfungsi sebagai satu entiti bersatu, bekerja bersama-sama menyokong koloni.

biasenye kalau orang sebut semut, mesti kaitkan dengan....

ya betul.. gula.. bahan-bahan yang manis...

di mana ada gula, di situ ada semut.. betul kea??

tapi semut yang aku nk cerita nie lain cket..

semut yang ade kat maktab nie..

ape yang bezanye??

korang mesti terkejut bile dgr..

semut kat sini die x pergi kat air manis.. tapi kat air jarang biase. air kosong..

kami dah buat xperimen da..

air manis dengan air kosong.. air kosong jugak yang penuh semut..

2 yang susah 2.. jag air aku.. penuh semut.. nk minum pun susah.. asik kene masak baru jea..

kalu 2, 3 ekor 2 x pela.. leh buang.. nie 2,3 batalion datang.. penuh...

pelik2,2.. mungkin semut di sini mengamalkan diet yang sihat..

mengurangkan gula.. pale otak anda Faqhreel.. haha..

tp walaubagaimana pun.. semut tetap semut.. hahaha...

post signature

2 comments:

sm@ll sOul said...
This comment has been removed by the author.
sm@ll sOul said...

assalamualaikum...
huhu, sme la...
ingtkn sy je yg ad p0blem mcm g2..
peliknye........
semut2 kt cni mmg ske air msak ek..?
heran2...
h0hoh0 (^^,)