Tentang tentang

My photo
Sekinchan, Selangor/kuala lipis, Malaysia
Tanggal 14 March 1988 pukul 9 pagi, lahirlah seorang bayi lelaki. En. Ismail telah menamakanya Mohd Faqhreel Aizad. Selama 13 tahun ia menetap di Klang bersama-sama keluarganya sebelum abahnya meninggal dunia dan menetap di Sekinchan hingga sekarang. Beliau masih lagi berlajar di IPGM Kampus Tengku Ampuan Afzan di Kuala Lipis dalam jurusan Ijazah sarjana muda pendidikan major PSV. Tidak lama lagi akan mendapat gelaran 'Guru'/'Cikgu'. Sangat gile akan kentang. [EN]

Keciknye...

Assalamualaikum semua.. hehe.. semperna kemerdekaan negara ari nie.. ak nk cite sikit pasal sebuah negara yang palin kecik dalam dunia nie.. dalam pembacaan ak.. negara nie masih lagi x dpat hak kemedekaan.. x pe nnti ak terangkan nape..

Negara ni dipanggil SEALAND..nak tau bape besar negara nie??

ni bendera dia.

ni lak lambang die

hanya sebesar keluasan menara sahaja atau yang ak bace kat wikipedia nie besarnye 550 m² (5920 kaki persegi). korang kire la bape besarnye, ak x pndai sgt psl math2 nie.. negara ni terlatak kira-kira 10km dr persisiran pantai Sulfolk, Inggeris. Ia sebenarnye terletak di atas menara Roughs, sebuah pangkalan era Perang Dunia Kedua. Pihak Sealand mendakwa kawasan ini sebagai kawasan perairan wilayah mereka dengan menggunakan radius 12 batu nautika (mengikut Konvensyen Undang Undang Laut PBB), tetapi masih lagi tidak diakui oleh negara-negara lain seperti Amerika dan Jerman.

Penduduk asal negara ni hanyalah seorg sahaja iaitu, Michael Bates yang juga menjadi ketua negara tersebut. Bilangan pendudukanya jarang melebihi drpd 10 org dan mereka merupaka warga asing yang mendiami negara tersebut.

Negara ini wujud selepas deklarasi pada 2 September 1967 yg mane Raja pertamanya adalan Pangeran Roy Bates, sorag bekas penyiar radio dan bekas Mejar tentera British. selepas selesai perang dunia ke 2, Roy Bates mendiami pulau buatan ni dan tinggal bersama keluarganya. setelah pembicaraan intensif, dengan pihak Inggeris, Roy Bates mengesahkan yang pulau tersebut merupakan negara miliknya. Tuntutan Sealand terhadap kedaulatan dan kesahannya tidak diiktiraf oleh mana-mana negara, tetapi kadangkala dikemukakan sebagai kajian kes dalam perbahasan tentang bagaimana pelbagai prinsip undang-undang antarabangsa boleh diaplikasikan dalam sebuah penuntutan wilayah.

ni la gambar sebenar negara 2.

ade gak ekh negara macam nie.. erm.. nth lah.. bleh dikire negara ke x.. korg pikirlah sendiri...

post signature

0 comments: