Tentang tentang

My photo
Sekinchan, Selangor/kuala lipis, Malaysia
Tanggal 14 March 1988 pukul 9 pagi, lahirlah seorang bayi lelaki. En. Ismail telah menamakanya Mohd Faqhreel Aizad. Selama 13 tahun ia menetap di Klang bersama-sama keluarganya sebelum abahnya meninggal dunia dan menetap di Sekinchan hingga sekarang. Beliau masih lagi berlajar di IPGM Kampus Tengku Ampuan Afzan di Kuala Lipis dalam jurusan Ijazah sarjana muda pendidikan major PSV. Tidak lama lagi akan mendapat gelaran 'Guru'/'Cikgu'. Sangat gile akan kentang. [EN]
IP

Umpama Mimpi Dalam Mimpi~~

mimpi Pictures, Images and Photos


wah~~ tajuk entry kali ni mcm tajuk lagu da.. Damasutra - Umpama mimpi dalam mimpi.. tapi bukan itu yang sy nak ceritakan.. tu baru je set induksi.. belum penyampaiannya lagi (berlatih tok praktikum sem depan),,,

Menurut Kamus Dewan edisi ke 4, mimpi bermaksud sesuatu yg terlihat atau dialami dlm tidur: ia melihat segala-galanya. manakala mengigau pula bermaksud bercakap pd masa tidur, meracau (semasa sedang tidur): Min, kau ~ nak, mengucaplah; 2. bercakap yg tidak tentu hujung pangkalnya, meracau; 3. bercakap yg bukan-bukan, merepek;

Jadi sy nak cerita pasal mengigau nie.. sebab tiap malam ak tido lewat, tido ngan adek2 laki aku nie, so.. ade jek bende yang deorang ni mengigaukan, macam-macam bende leh dengar.. hahha..

Mengigau, sleeptalking atau somniloquy merupakan vokalisasi saat tidur, bisa berupa kata-kata yang jelas atau bahkan sekedar gumaman. Kondisi ini bisa dipicu oleh keadaan emosional-psikologis, demam atau tidur yang terganggu.

Biasanya berlangsung pada tahap tidur ringan, atau kadang kala pada tahap mimpi (REM sleep.) Jika terjadi dalam tahap tidur mimpi, biasanya terjadi bersesuaian dengan mimpi yang mengejutkan, seperti melihat pencuri atau melihat sebuah kecelakaan. Kata-kata yang keluar bisa berkaitan erat dengan mimpi atau bahkan berlainan sama sekali, misalkan dalam mimpi meneriakkan “maling!” tetapi kata yang keluar adalah “mama!“ Si pengigau tidak ingat apa yang dikatakan atau bahkan mimpinya sendiri.

Ada sebuah gangguan tidur yang bernama REM Sleep Behavior Disorder (RBD), dimana penderitanya seringkali bermimpi harus mempertahankan diri dari serangan sehingga dalam tidur bergerak memukul, menendang dan juga mengigau. Gangguan ini banyak diderita oleh pria lanjut usia, dan biasanya diikuti dengan penyakit-penyakit syaraf degeneratif seperti parkinson. Diduga kuat RBD dapat disebabkan oleh beberapa obat psikiatris.

Diluar gangguan-gangguan tidur, mengigau sampai saat ini tidak dianggap sebagai suatu gangguan ataupun penyakit. Berkaitan dengan kepercayaan tradisional maupun supranatural, saya tidak berkompetensi untuk memberikan penjelasan. (http://sleepclinicjakarta.tblog.com/post/1969885729 )

ak ingat lagi kawan aku pernah cerita, abang die mengigau, buang air kecik dalam peti sejuk.. elok jek bangun, bukan peti sejuk, pancut.. hahha.. ade gak yang makan masa tidur, lepas tu pagi esoknya keluarganya tanya die x ingat yang dia makan.

orang cakap, kite boleh mengigau nie disebabkan terlalu penat pada siang harinya, jadi sampai terbawa-bawa dalam tidur. jadi sebelum tidur tu, ameklah air semayang dulu, baca doa sebelum tidur.. x dela mengigau..

kata FAQHREEL ~~> macam ak ni x prnah mgigau jek.. ak rase lagi teruk kot.. hahha..

post signature

0 comments: