Tentang tentang

My photo
Sekinchan, Selangor/kuala lipis, Malaysia
Tanggal 14 March 1988 pukul 9 pagi, lahirlah seorang bayi lelaki. En. Ismail telah menamakanya Mohd Faqhreel Aizad. Selama 13 tahun ia menetap di Klang bersama-sama keluarganya sebelum abahnya meninggal dunia dan menetap di Sekinchan hingga sekarang. Beliau masih lagi berlajar di IPGM Kampus Tengku Ampuan Afzan di Kuala Lipis dalam jurusan Ijazah sarjana muda pendidikan major PSV. Tidak lama lagi akan mendapat gelaran 'Guru'/'Cikgu'. Sangat gile akan kentang. [EN]
IP

Tipu dan Rahsia tok kebaikan.. Patutkea??


Selamat pagi.. Assalamualaikum.. Pagi-pagi ni aku nak mintak pandangan korang.. adakah patut kita merahsia serta menipu orang lain kalu kita nak orang tu wat kerja?? sedangkan kerrja tu perlukan kekemasan dan kualiti?? bukanya kuantiti..

Contohnya, jika kita amek kelas masakan.. pastu guru yang mengajar kata kita kene buat masakan tu dalam masa 30minit.. walaupun masakan tu memerlukan sekurang-kurangnye 1 jam.. kita pun terpaksalah masak dengan gopoh gapah, tension, x teliti.. tetapi guru kita masih lagi mahukan masakan tersebut sempurna.. dan cantik serta mengikut nilai-nilai spesifik.. tetapi bila kita hantar pada guru tersebut, NAH!! macam-macam yang tak kene.. bila diberi alasan tidak cukup masa, kita pula dimarahnya kerana dikatakan kita tidak bersedia awal.. dalam pada itu kita lihat rakan kita masih lagi relax dan tidak memasak, dan kita baru tahu yang waktu untuk memasak masakan tersebut lama lagi, dan gurunya sengaja untuk tidak memberitahunya. hanya beberapa rakanya sahaja yang tahu.

mungkin perumpamaan ni agak tidak bagus dan mesti korang kurang memahaminya, tapi tulah yang aku rasa. pernah tak korang rasa buat kerja terlalu tension?? sehinggakan perasaan dalam hati bercampur baur??? sekejap sedih, sekejap marah?? tu semua sebab takut dengan kerja yang tidak siap dan perlu disiapkan cepat.

tapi bila dipikirkan balik.. kadang-kadang bila kita ditipu sunat ni ade juga kebaikanya.. kita buat pe yang patut. tapi berkualiti kah?? berkesan kah?? elok kah??

adakah kita mengejar kuantiti dari kualiti??

mungkin pada diri yang terkene akan marah.. tapi mungkin pada diri yang mengena akan ada alasan tersendiri.. jadi kita x leh nak salahkan sesiapa pun...

kata FAQHREEL ~~ >> terima kasih kepada rakan-rakan yang berahsia sehinggakan aku dapat menyiapkan tugasan tersebut.

post signature

10 comments:

Sepintas said...

definisi janji????definisi rahsia????

"mungkin pada diri yang terkene akan marah.. tapi mungkin pada diri yang mengena akan ada alasan tersendiri.. jadi kita x leh nak salahkan sesiapa pun..."

contoh paan gay adakah paan xmarah????contoh sajer..tapi yang ni contoh yg xbermoral..

jgn judge org yg rilek tu xbuat kerja xserabut..

jgn judge org yg g kl tu utk bersuke ria..

jgn fikirkan saje perasaan diri sendiri tapi fikirkan juga perasaan si pemegang rahsia..

sesungguhnya sukar untuk menjadi seorg yg memegang janji..dan menyimpan rahsia..kerana simpati janji tggl jnji rahsia tinggal rahsia..

Sepintas said...

bersyukurlah perkara ini ditangguhkan...bersyukurlah kerana ada yg memberi tahu sebelum terlambat utk memperbaiki ape2..masih ada masa..

.: S.A.Y.A :. said...

setuju...
amanah itu beratkan?
perlu ke kita pecah amanah hnya demi nk jaga hati kawan?
sedangkan kat akhirat nnt lagi teruk balasan Allah kalau kita pecah amanah...
berahsia untuk kebaikan, berahsia kerana memegang amanah yg dipertanggungjawabkan itu adalah tindakan yg betul...
ya...jgn ikut perasaan..
x semestinya buat keje last minit tu x berkualiti...
kalau bg ms panjang2 pon tp still x wat keje ikut suke, sama je hasilnye, tetap x berkualiti...
so, jgn perang2 yek kwn2...
x baik utk kesihatan ht...
stiap berlaku ada hikmahnya....
wallahu'alam...

nasuha ahmad helmi said...
This comment has been removed by the author.
nasuha ahmad helmi said...

memang patut pun kite kene tipu,kalO tak memang akanbertangguh lagi keje ni...
kO nak marah watpe?
kalO kO nak sibuk2 sangat buat keje berkualiti nape tak start dari dulu? mase mule2 kO dapat soalan dulu?
ni bile lagi 2 3 ari nak kene hantar,dah menggelabah baru nak marah cakap nak buat keje berkualiti kOnOn...
ape la..sebelum nak tulis tu fikir dulu..jgn dOk nak salahkan Org je..
Org lain pun dapat keje yang same gak..bleh je siapkan keje..nape kO nak serabut2 lebih?

kapal terbang kertas said...

hahha.. bagus la korang nie.. hihih.. memang aku jadi serabut.. mgkin korang x de kat tempat aku masa tu.. tapi kalu aku ckp pun mngkin x sume akan paham.. macam sume org tahu.. aku ade lagi 1 tugas mase nie.. teater 2.. korang x tau yang lec bhgian ni tekan kami.. kami mintak kebenaran tok wat amali pon deorg mcm berat jek.. kalu bleh msti dtg..
ok.. pasal keje 2.. memang dari awal aku da wat da.. anyaman. sebelum raya ak da ad.. arca.. same gak.. tapi masa en johan tgok die x nk idea aku.. jadi aku tukar la.. masa tu gak.. dan bahan yang aku gune pon die x trime.. samapai sekarang nie.. sebab arca yang aku da siapkan akan dibuat BARU..

aku bukan nak gaduh ke cari pasal ke pe kea.. tapi ni luahan ati aku.. rase aku.. blog aku.. penulisan tu x de hadkan?? jadi aku x leh la tulis pe yg aku nk tulis?? kalu korang nk marah kat aku marah lah.. sebab aku rasa puas sebab dpt luahkan..
dan lagi 1 bino.. ak x ckp pon ko g k.l tok bersuka ria.. sebab ak tahu yg ko g k.l wat pea.. dan aku skali tempah kat ko.. menunggu ko plng malam 2.. bkan??

kapal terbang kertas said...

lagi 1.. aku xlah skretif korang.. leh buat kerja dgn kemas dalam wktu yg singkat.. sebb ak seorg yg gopoh..

Sepintas said...

tp blog ko kreatif jer kemas jer...pasal g kl bersuke ria tu bukan dituju kt ko tp pd 2 3 budak pompan dlm kelas aritu yg mengatakan aku dn paan bersuke ria di kl..

.: S.A.Y.A :. said...

hahahaha...bese r...menghias blog lg penting kot dr menghias folio...
huhuhuhu...ampuuuunnn...

kapal terbang kertas said...

hehe.. blog ak mmg bergini ekh dr awl.. mane ade tkr pape.. latar blakang aku tkr time lps raye ari tu.. da lame sgt...