Tentang tentang

My photo
Sekinchan, Selangor/kuala lipis, Malaysia
Tanggal 14 March 1988 pukul 9 pagi, lahirlah seorang bayi lelaki. En. Ismail telah menamakanya Mohd Faqhreel Aizad. Selama 13 tahun ia menetap di Klang bersama-sama keluarganya sebelum abahnya meninggal dunia dan menetap di Sekinchan hingga sekarang. Beliau masih lagi berlajar di IPGM Kampus Tengku Ampuan Afzan di Kuala Lipis dalam jurusan Ijazah sarjana muda pendidikan major PSV. Tidak lama lagi akan mendapat gelaran 'Guru'/'Cikgu'. Sangat gile akan kentang. [EN]
IP

GADOH


salam semua.. peh.. sempat lagi ak nk hupdate blog ari nie.. dengan kesibukan yang ade pada diriku nie.. haha.. sekarang ni pun aku dalam studio.. tengah wat arca aku.. huhuh.. bape kali ubah idea.. hheehhe...

sebenarnye.. beberapa ari yang lepas ak masuk blog YENKERHACK.. die ade riview cite GADOH.. aku bace macam besh jek.. die ade bagi url download tp nk wat macam mane.. aku gune line wireless maktab.. susah nk masuk.. di blok jek.. jadi aku pon cube la bukak kat Youtube.. ade.. hahha.. walaupun diblok.. tp dengan kepakaran aku (sebenarnye refresh byk kali jek) bleh bukak.. ade 8 siri semuanya( 1 cite.. lebih kurang 75mnt).. dan tadi aku baru abes tgok..

aku baru tau ade cite ni sebenarnye.. dan aku dapat tau cite nie kene ban (betul ke eje nie?) x leh di tayangkan.. kerajaan x luluskan.. erm.. tapikan.. aku rase patut siarkanlah cite nie.. sebab jalan cite die simple tapi memang berkesan.. memang menceritakan kisah sebanar di Malaysia nie..

Cerita Gadoh ini (sedikit sinopsis) adalah mengenai sekumpulan pelajar samseng Melayu dan Cina yang membenci diantara satu sama lain disebabkan perasaan perkauman. Budak melayu benci cina sebab mereka adalah cina dan budak cina benci melayu disebabkan mereka adalah melayu. Tiada sebab lain yang lebih signifikan untuk mereka bergaduh melainkan rasa benci terhadap kaum (disebabkan prejudis tradisi dan pengalaman-pengalaman peribadi mereka).
Pergaduhan mereka telah tersebar ke dalam media massa, maka pengetua sekolah telah meminta pandangan para guru untuk membaik pulih imej sekolah dan sekaligus menyelesaikan masalah budak-budak 'rasis' tersebut.


Seorang guru cina, muda, dan optimis telah mencadangkan satu cadangan yang sangat 'poetic' iaitu dengan mewajibkan pelajar-pelajar yang bermasalah dari dua kumpulan kaum itu menyertai kelab teater yang akan ditubuhkan khas untuk mereka.
Alasannya adalah dengan teater ( atau lebih tepat lagi :Seni) budak-budak itu dapat menghayati semangat 'kemanusiaan' lalu dapat mengatasi rasa benci di dalam diri mereka. Pengetua bersetuju, dan cikgu wanita tersebut telah mengajak teman lamanya, seorang pemuda lelaki melayu melatih budak-budak tersebut berteater.
Budak-budak cina dan melayu tersebut akhirnya menyertai kelab teater itu dan lama-kelamaan, kesan dari latihan-latihan teater itu rasa perkauman masing-masing semakin terhakis. Dalam pada itu gak, mereka telah menyedarkan pengetua serta guru-guru sekolah mereka akan apa yang mereka rasa.

kalau korang nk tahu lebih lanjut.. tgok la cite ni kat youtube.. hahhaa...


post signature

0 comments: