Tentang tentang

My photo
Sekinchan, Selangor/kuala lipis, Malaysia
Tanggal 14 March 1988 pukul 9 pagi, lahirlah seorang bayi lelaki. En. Ismail telah menamakanya Mohd Faqhreel Aizad. Selama 13 tahun ia menetap di Klang bersama-sama keluarganya sebelum abahnya meninggal dunia dan menetap di Sekinchan hingga sekarang. Beliau masih lagi berlajar di IPGM Kampus Tengku Ampuan Afzan di Kuala Lipis dalam jurusan Ijazah sarjana muda pendidikan major PSV. Tidak lama lagi akan mendapat gelaran 'Guru'/'Cikgu'. Sangat gile akan kentang. [EN]
IP

1 kali hua, 2 kali hua, 3 kali hua, huahuahua~~~

Hari ini saya nak cerita pasal gelak, saya baca fakta ni daripada Astroview..

Saudari rakan saya selalu kata, gelak ni terapi hidup, kalau die sedih ke, tension ke, mesti dia akan gelak jek, kadang-kadang dalam mesej pon die "just" gelak jek.. hahhaha... kadang-kadang terlebih gelak sampai nampak sgt die sedang tension.. hahha..

Fakta 1

  • Menurut University of Maryland, ketawa ni berupaya untuk mengembangkan saluran dan melancarkan pengalirana darah. Jika tekanan yang dihadapi seseorang individu itu mengecut 35% saluran darahnya, ketawa dapat membuka semula saluran tersebut sehingga 22%, ia baik untuk penghidap diabestis.
Fakta 2
  • orang yang kuran ketawa mempunyai risiko penyakit jantung 40% lebih tingi berbanding mereka yang kerap ketawa~~.
Fakta 3
  • HDL (kolestrol yang baik untuk badan) meningkat 26% serta menurukan risiko penyakit kardiovaskular bagi mereka yang sering ketawa - Loma Linda University
Fakta 4
  • Apabila ketawa, tubuh akan menghasilkan 'beta-endorphin'(hormon penenag asli) untuk mengnyah penyakit, menambah aktiviti 'sel T' yang penting dalam rawatan AIDS, menambah sel-sel pembunuh virus badan barah, menggandakan penghasilan 'immunoglobin lgB' serta 'complement 3' yang membantu antibodi menyerang sel-sel yang gagal berfungsi. (tinggi tol ayat-ayat die.. pening aku.. hahah)
Fakta 5
  • Aktiviti fizikal ketawa mempengaruhi kesihatan mental. penghasilan hormon-hormon gembira dapat mengatasi emosi negatif seperti marah dan takut, mengurangkan penghasilan 'dopamin' bahan kimia yang terhasil akibat gusar/kecut perut seperti ketika bergaduh atau menaiki kapal terbang - Dr hans Selve (1960-an)
Fakta 6
  • 100kali ketawa = 10 minit mendayung / 15 minit mengayuh basikal statik yang melibatkan regangan diafragma, abdomen, repiratori, rahang muka, kaki dan otot belakang.
Fakta 7
  • Apabila ketawa, diafragma bergetar lalu bertindak seperti mengurut sambil menrangsang pergerakan organ-organ di sekitarnya.
Fakta 8
  • Ketawa adalah senaman erobik yang meningkatkan kadar pengambilan o2 dalam badan untuk merawat asama dan ganguan paru-paru. otot-otot yang merengang ketika ketawa menjadi lebih reklax dan peredaran o2 ke otot-otot menjadi lancar.
Fakta 9
  • Ia membakar sekitar 50 kalori sejam. bayangkan jika anda terus bersenam dan menjaga diet pemakanan secara sihat ditambah dengan aktiviti ketawa, anda pasti dapat mengekalkan barat badan yang ideal dan hidup pasti terus ceria dan positif.
Ha!!! tengok banyak sungguh fakta tentang gelak nie. Macam sepupu sy ckp tadi, gelak ubat segala duka.. kalau gelak mesti hilang sedih.. hilang tension.. Tapi, yang penting, kita jangan terlalu gelak banyak sangat. Bia berpada-pada dan tgok kawasan sekeliling. kalu kita main gelak jek, gelak terbahak-bahak kat tempat awam. bukan kita yang gelak tapi mesti orang ramai tergelak kecil sebab lihat kita.. hahhahahaha.... lagi satu, orang cakap bile gelak banyak nnti ilmu banyak hilang.. tapi nak buat macam mane, time-time tension belajar, kene la wat lawak sikit-sikit.. baru hidup ceria.. tol x??
Sy ske tgok orang gelak, sebab kite leh lihat macam-macam gaya.. dan itu juga akan membahagiakan mereka betul x??
jadi rakan-rakan.. jom kita gelak sama... huahuahuahuahuahuahuahuauahauhauahu........

FAQHREEL kata~~> org tua kate banyak gelak banyak nanges... seimbang la tu...

post signature

1 comments:

green said...

sy gelak sopan je..eceh..<--poyo je