Tentang tentang

My photo
Sekinchan, Selangor/kuala lipis, Malaysia
Tanggal 14 March 1988 pukul 9 pagi, lahirlah seorang bayi lelaki. En. Ismail telah menamakanya Mohd Faqhreel Aizad. Selama 13 tahun ia menetap di Klang bersama-sama keluarganya sebelum abahnya meninggal dunia dan menetap di Sekinchan hingga sekarang. Beliau masih lagi berlajar di IPGM Kampus Tengku Ampuan Afzan di Kuala Lipis dalam jurusan Ijazah sarjana muda pendidikan major PSV. Tidak lama lagi akan mendapat gelaran 'Guru'/'Cikgu'. Sangat gile akan kentang. [EN]

Cinta keronsang bahagian akhir

Ntah mengapa.. hari ini Farah terasa semacam sahaja. Hatinya tidak tenang. Asyik teringatkan Yazid sahaja. Dia terasa terkilan kerana dia tidak masih lagi tidak dapat menunaikan hasrat Yazid untuk melihatnya memakai keronsang tersebut. Dia bertekat untuk memakia keronsang tersebut sehingga Yazid pulang ke kolej dan dapt melihat dia memakainya.

Sekarang adalah waktu belajar sendiri. Semua pelajar di arahkan untuk ke peputakaan dan mencari bahan yang telah ditugaskan oleh pensyarah untuk mencarinya. Ada yang hanya duduk sahaja, ada yang mencari bahan dan ada juga yang telah pulang ke bilik.

Farah bersama ahli kumpulanya yang lain seperti Ayu, Husna, Yana serta Siti sebuk mencari bahan. Mereka tidak menghiraukan mereka yang lain yang hanya beborak sahaja. Tiab-tiba Husna memanggil mereka.

“Eh, korang semua, tengok ni.” Sambil menunujuk ke arah surat khabar.

“Apa dia?? Sampuk Ayu

“tengok la ni, tengok siapa punya karya.” Jelas Husna.

“Mohd Yazid b Ghani” baca Siti.

“Yazid!” jerit mereka serentak.

“tak kan la dia tak datang kelas sebab nk wat cerpin ni. Apa tajuknya, ‘Cinta Keronsang’? Peh jiwang jugak budak nie” kata Ayu yang agak kuat percakapanya. Memang dikalangan mereka Ayu adalah seorang yang bercakap kuat. Bisiknyanya sahaja boleh didengari dari orang yang berada 5 meter darinya.

“Mari sini jap, aku nk baca karyanya” pinta Farah kepada HUsna yang masih memegang surat khabar tersebut.

Tp belum smpat dia membaca cerpin tersebut, mereka telah dipangil oleh Yatim, ketua unit mereka. Katanya ada hal yang penting ingin diberi tahu.

“ok , semua da adakan? Aku ada dua berita, satu sedih dan satu gembira, ak bagi tahu yang gembira dulu ekh?” kata Yatim dengan muka yang agak sedih.

“ok!” balas mereka.

“berita gembiranya ialah, tadi H.E.P panggil aku, mereka kata keluarga Yazid sudah hunbungi kolej. Mereka semua berada di Singapura”

“la.. di pergi bercuti ke? Tak ajak kita pun.” Sampuk Jais.

“bukan, ni la aku nak bagi tahu berita sedihnya, mereka ke sana kerana ingin membuat rawatan terhadap Yazid. Yazid sebenarnya mempunyai barah otak dan dia telah pun menjalani pembedaha. Namun.”

“namun apa?” sampuk Farah yang jelas matanya sudah berkilat kerana air matanya sudah mula memgalir.

“namun. Dia tidak dapat diselamtkan, dia telah pun meninggal dunia malam tadi di sana.” Jelas Yatim.

Jelas pada riak muka mereka menunujukan terkejut. Mereka tidak mempercayainya, kerana selama ini Yazid tidak pernah menunujukan tanda-tanda mengalami barah otak. Dia adalah orang yang palin riang di kelas.

Farah memang tidak dapat menahan sebak lagi, dia menangis. Dia beras menyesal kerana tidak dapat menunaikan hajat Yazid. Patutlah Yazid berkata takut dia tidak sempat untuk melihatnya pakai. Rupa-rupanya ini yang bakal terjadi.

Mereka semua telah diberi kebenaran untuk pergi menziarahi keluarga Yazid di kampungya. Ketika menungu bas kolej, Farah teringat akan surat khabar yang terdapat cerpen Yazid tadi. Dia membacanya. Baru sahaja membacanya, kertas itu sudah pun basah dengan titisan air mata Farah. Shingga la ke perenggan terkahir cerita itu, Farah berasa teramat sedih untuk membacanya.

“ Kalaulah aku masih hidup, aku akan melihat mu setiap masa, setiap saat. Aku tahu kau akan memakainya, dan ak tahu, kau la wanita yang teistimewa dalam hidupku. Itulah kenangan kita bersama dan aku tidak akan lupakanya”


tamat.


p/s> dpt gak ak abeskan cerita nie. dalame ak pikir nk wat. tp baru je dpt siapkan.. tp jln ceritanya x besh sgt. mesti korg da dpt agk jln citenye kan.?

post signature

2 comments:

miss lolly a.k.a luvfareda said...

wah..

KTK jiwang upenye.

wakaka.

good job ae?

nape xwat ending diowg besama?

kapal TERBANG kertas said...

hha.. nk bersama kea?? em.. nnti sye wat cite lain la.. hehehe... bg la idea..