Tentang tentang

My photo
Sekinchan, Selangor/kuala lipis, Malaysia
Tanggal 14 March 1988 pukul 9 pagi, lahirlah seorang bayi lelaki. En. Ismail telah menamakanya Mohd Faqhreel Aizad. Selama 13 tahun ia menetap di Klang bersama-sama keluarganya sebelum abahnya meninggal dunia dan menetap di Sekinchan hingga sekarang. Beliau masih lagi berlajar di IPGM Kampus Tengku Ampuan Afzan di Kuala Lipis dalam jurusan Ijazah sarjana muda pendidikan major PSV. Tidak lama lagi akan mendapat gelaran 'Guru'/'Cikgu'. Sangat gile akan kentang. [EN]
IP

Cinta keronsang bahagian 1

Hari ini genab dua minggu Yazid tidak hadir ke kelas semenjak kelas bermula semula selepas cuti. Semua orang masih tertanya-tanya kemana menghilangnya dia. Kali terakhir Yazid dilihat semasa hari terakhir kelas sebelum cuti seminggu 3 minggu yang lepas. Bila dihubungi, telefonya ditutup. Pihak kolej juga gagal menghubungi Yazid. Ketiadaan Yazid di kelas merubah senario kelas yang dahulunya riuh dan dipenuhi dengan gelak ketawa tapi sekarag, tidak lagi. Sunyi sepi kelas itu. Lansung tiada gelak tawa penghuninya.

Paling merasakan ketiadaan Yazid ialah Farah. Farah merupakan kawan baik kepada Yazid. Mereka seakan-akan seperti pasangan kekasih, tetapi pada hakikatnya tidak. Suatu masa dahulu, Yazid pernah meluahkan isi hatinya kepada Farah, namun Farah menolaknya dengan alasan dia tidak mahu merosakan kemesraan mereka sebagai seorang sahabat. Yazid menerimanya dengan hati yang terbuka, dia memahami kehendak Farah tersebut. Mereka juga berjanji akan menjadi sahabat untuk selama-lamanya walau apa pun yang terjadi.

“ Eh Farah, ape yang kau termenenugkan tu?? Ape yang ko belek-belek tu?” Sapa Ayu kepada Farah.

“Mana ada pape, aku cume ngantuk je” balas Farah.

“Takkan la mengantuk boleh belek-belek kerongsang tu. Nape x pakai?” Tanya Ayu lagi sambil tanganya ingin mengambil keronsang di tangan Farah.

“Ish kamu ni, sebuk saje. Eh td bukan ke En Hafifi nk jumpe kamu?” balas Farah sambil menyimpan kerongang tersebut di dalam beg.

Ayu menepuk dahi. Dia terus meninggalkan Farah. Farah hanya terseyum sahaja melihat telatah ayu tersebut. Tapi hanya sekita sahaja senyuman manis Farah terpalit di wajahnya, dia masih lagi teringat akan Yazid. Dia teringat akan semasa Yazid memberikan dia kerongsang tersebut. Sudah lama sebenarnya ia diberikan oleh Yazid. Akhir tahun lepas. Masih jelas diingatan Farah kejadian waktu itu.

Lepas pulang dari kelas sahaja, baru sahaja inginmerebahkan diri di atas katil, telefon Farah berbunyi. Masej dari Yazid rupenya.

“Wei.. Fara.. kalu ak bg ko adiah ko nk x?”

“Adiah pe? X pyh la ssh2.. bkn besday ak pon”

“Ala.. x pe la.. saje je nk bg… lg pon td ko kte nk bnde 2.. jd ak bli la..”

“bende pe?

“keronsang td.. ko kte ko nk kan? Lg pon ko kte ko x de lg wane cm 2.. tol x? jd ak g lie la..”

“ala.. mmg la ak x de lg wane 2.. lg pon mmg ak ske.. tp ko x yh la ssh2 liekan tok ak”

“ala.. amek je la..”

“abes nnti kalu ‘mereka’ nmpak cm nea?” ok2 ak paki bli besday ak ekh? Nti ak kte la adiah besday.. leh?”

“ala.. kn besh dpt ngok ko pkai dlu.. tkut nnti ak x smpat lak tgok”

“ala.. x lme lg la.. 4 bln je lg.. hehe.. ok?”

“yela2.. jnji ko amek”

“time kaseh ekh zid”

“Same2.. Hehe”

Masej tersebut masih lagi diingati oleh Farah. Dia merasakan baru semalam sahaja dia menerima masej tersebut.

Lamunanya tiba-tiba terhenti apabila En. Khalid masuk ke kelas untuk mengajar. Pelajar yang lain juga semuanya kembali ke tempat masing-masing.


bersambung...


post signature

0 comments: