Tentang tentang

My photo
Sekinchan, Selangor/kuala lipis, Malaysia
Tanggal 14 March 1988 pukul 9 pagi, lahirlah seorang bayi lelaki. En. Ismail telah menamakanya Mohd Faqhreel Aizad. Selama 13 tahun ia menetap di Klang bersama-sama keluarganya sebelum abahnya meninggal dunia dan menetap di Sekinchan hingga sekarang. Beliau masih lagi berlajar di IPGM Kampus Tengku Ampuan Afzan di Kuala Lipis dalam jurusan Ijazah sarjana muda pendidikan major PSV. Tidak lama lagi akan mendapat gelaran 'Guru'/'Cikgu'. Sangat gile akan kentang. [EN]

Keciknye...

Assalamualaikum semua.. hehe.. semperna kemerdekaan negara ari nie.. ak nk cite sikit pasal sebuah negara yang palin kecik dalam dunia nie.. dalam pembacaan ak.. negara nie masih lagi x dpat hak kemedekaan.. x pe nnti ak terangkan nape..

Negara ni dipanggil SEALAND..nak tau bape besar negara nie??

ni bendera dia.

ni lak lambang die

hanya sebesar keluasan menara sahaja atau yang ak bace kat wikipedia nie besarnye 550 m² (5920 kaki persegi). korang kire la bape besarnye, ak x pndai sgt psl math2 nie.. negara ni terlatak kira-kira 10km dr persisiran pantai Sulfolk, Inggeris. Ia sebenarnye terletak di atas menara Roughs, sebuah pangkalan era Perang Dunia Kedua. Pihak Sealand mendakwa kawasan ini sebagai kawasan perairan wilayah mereka dengan menggunakan radius 12 batu nautika (mengikut Konvensyen Undang Undang Laut PBB), tetapi masih lagi tidak diakui oleh negara-negara lain seperti Amerika dan Jerman.

Penduduk asal negara ni hanyalah seorg sahaja iaitu, Michael Bates yang juga menjadi ketua negara tersebut. Bilangan pendudukanya jarang melebihi drpd 10 org dan mereka merupaka warga asing yang mendiami negara tersebut.

Negara ini wujud selepas deklarasi pada 2 September 1967 yg mane Raja pertamanya adalan Pangeran Roy Bates, sorag bekas penyiar radio dan bekas Mejar tentera British. selepas selesai perang dunia ke 2, Roy Bates mendiami pulau buatan ni dan tinggal bersama keluarganya. setelah pembicaraan intensif, dengan pihak Inggeris, Roy Bates mengesahkan yang pulau tersebut merupakan negara miliknya. Tuntutan Sealand terhadap kedaulatan dan kesahannya tidak diiktiraf oleh mana-mana negara, tetapi kadangkala dikemukakan sebagai kajian kes dalam perbahasan tentang bagaimana pelbagai prinsip undang-undang antarabangsa boleh diaplikasikan dalam sebuah penuntutan wilayah.

ni la gambar sebenar negara 2.

ade gak ekh negara macam nie.. erm.. nth lah.. bleh dikire negara ke x.. korg pikirlah sendiri...

post signature

-tema Merdeka-

ya.. Selamat pagi semua.. macam biase la.. bakground ak akan mengikut tema keadaan semasa..

oleh itu, ak akan menggunakan tema ni selama 2 hari iaitu 31 Ogos hingga 1 september.. bukan x nk gune lame.. tp ak nk gne tema Ramadhan... lagi afdal.. hehe..

KOMEN...

post signature

Merdeka!! Merdeka!! Merdeka!!!

Assalamualaikum semua..

alhamdulillah.. sampai gak ak akhirnye kat LIPIS nie..

td hampir-hampir gak la ak tertinggal bas.. hehe.. salah ak gak..

x smpai 30 minit lagi dr ak menulis sekrg nie.. kite da merdeka 52 tahun.. tahun nie temanye 1Malaysia: Rakyat didahulukan, Pencapaian diutamakan..

ak tengok tahun ni x meriah sgt smbutannye.. mungkin dalam bulan pose kot..

huh.. teringat ak time jadi pasukan koir merdeka dua tahun lepas.. ish.. bukn senang 2.. 50 tahun Malaysia merdeka.. dan kami sebahagian daripada org yg menjayakan sambutan 2.. walaupun ade yg besh dan ade yg x besh.. kdg2 ia memberikan ita 1 kenangan manis.. mcam jadi human grafik.. bukan semua org pandai.. btol 2?? nmpak sng.. tp pada hakikatnya.. mmg susah... dah la 2 persembahan kene wat.. pagi dan juga malam.. ish22.. pnt222...


ok. kite beralih kpd cerita lain lak.. ak raase x puas ati nie.. td ble smpai jek.. ak n on9 blog nie.. ak x dpt bukak.. asek cannot displayed jek... ni da bleh bkk blog org lain lak x leh bkk.. wah.. geram tol ak....

sabar---sabar----sabar----

post signature

X pose??


saje nk inteprem dulu...

Assalamualaikum semua... uh.. penat tol ak ari nie.. yela.. baru jek smpai s.alam...

tp ari ni mcm sekejap je smpai(naek bas).. turun kol 1 smapi kom 5 tepat22.. terer x ak bajet mase?? hahhahaa...

biasenye ak dalam bas ske lepak tepi tingkap yg mngadap jalan.. kire blah kanan la.. sbb leh tgok org laen kat sebelah.. mane tau ade gadis22 comey kan?? hahhaa.. gatai!!! hihi..

td bile kat sekinchan.. bas 2 benti la kat trafic light.. pastu benti la gak satu lori tepi bas nie.. die punye kelendan budk laki melayu.. haha.. gaye agak macho.. tapi ade ateng (tahi lalat - bhase bbdk sekinchn) besar kat atas bibir.. hahahha... agak nk gelak gak la tadi... pastu ak tgok die pndg aku.. muke die glabah.. ak relax je la.. tetibe jek x lame pastu 2.. die mengambil tin air F&N berperisa anggur lalu meneguknya dengan nikmat sekali... ak hanya mmpu menggeleng pale je la.. nape la die x pose.. ish22.. alasan.. 1.GASTRIK, 2.PENAT KEJE angkat tong ikan.. mugkin 2 kot alasan die.. time aku sekolah rendah dulu pon pnh gak t'serempak dgn adegan mcm nie.. mase nk baelik sekolah agama.. kelendan lori gak.. dengan x tau malunye die makan murtabak depan org.. ish22... ape nth..

tetibe jek ak terpikir tadi.. susah sgt ke kite nk pose nie?? buknnye bawak mati pon.. pent?? macam lah org lain time pose x keje.. duduk umh jek.. lepak2 goyg kaki.. ak dulu pon pnh keje time pose.. mase darjah 5 & 6.. arawah abah ak meniaga ayam golek.. bapak penatnye.. aku tolong die.. lagi2 kalu mesin golek 2 x dapt gerak.. fuh.. kene gerak manual... macam nk mium jek terus time 2.. tapi bile di pikirkan balik.. wat pe nk minum.. sedgkn zaman nabi dulu siap berperang time pose.. betol x??

jadi.. wat pe la kite nk tinggal2 pose nie.. dala x dapt pape.. pastu nnti kene ganti balik.. org lain x pose kite lak kene ganti pose.. padan muka.. ahahha... kecuali la yg sakit.. tu memng x leh kn wat pe la...

papepon... SELAMAT BERBUKA!!!

post signature

hari terakhir....

assalamualaikum semua.. erm..

wa.. ari ni ari terakhir ak buke kat umh bersama mak dan adek2 aku...

sebb sok ak da grak g s.alam da... pastu ahad da blek lipis...

LIPIS?? hehhe... keje2 sume ak x siapkan lagi... memang balik nnti agak sbok la ak nie..

aduh... x beshnye kene balek.. jeles tol ak ngn adek2 aku.. deorg da mule main MERIAM da..

hhuhuhuh.. nk join gak!!! hehehhe... besh wo... (pada inchik polis, abaikan ayat tadi ekh)

nmpknye.. ak akan menghabiskan sisa2 pose ak kat lipis la... yela.. balek kg pon sehari sebelum raye.. shaduh seh....

pape pon.. kpd yg akan pulang ke lipis dan x kesah ke mana pon..

diucpkn berhati2 ketika naik bas...

jgn salah bas sudah..

post signature

selamat berbuka!!

assalamualaikum semua.. hahha.. sebenarnye ak x tau nk hapdate pe kat blog nie.. hihi..

tpkan ak nk cite cket la.. apsal ekh bile start bulan pose jea.. mcm2 rangcgan masakan wujud?? bagaikan cendawan tumbuh selepas hujan.. haha.. kadang ak tgk pon mleleh air liuq nie.. haha.. ak bkn nk tgok.. tp aek ak la.. tiap mase ae cite masak22 ni.. smpai pg2 pon ae.. ish2.. tp bgus gak.. aek ak cbe msk pe yg ie tgok 2.. hahaha..lagi 1.. nk tnye ni.. mcm mane dgn backgou ak kali nie?? ok x?? tnpa membuat ape2 di umah.. ni je la keje ak.. hihih...

selamat berbuka kepada semua ekh.. hihi..


p/s> terima kasih kerana U tgok blog I.. maaflah kalu ade terkasar bahasa dalam blog nie ekh. nnti dtg la lg..

post signature


Salam Ramadhan

Assalamualaikum, hampir seminggu saya tiak menghapdet bende alah nie.. bersawang dah.. haha.. bukan pe.. agak sibuk gak la.. dengan PBS nye.. aku rase PBS kali ni paling syok.. x cye tnye la Bino, Saadah ngn Faiz Ammran.. besh siot.. bbdknye pon ramah tamah.. sempoi.. kami pon dapat bnyk adiah.. hahaha.. walaupun hanya semingu, tapi deorg layan kami macam da lame kenal..

lalu je tei kelas deorg, cume akan dengar ayat-ayat nie jeak.. "Cikgu, masuk lah sini" x pon, "hai cikgu!!" sapai ade cikgu lame yg jeles.. haha.. maaf cikgu.. hihi..

ok22.. ari ni dah 1 ramadhan.. alhamdulillah.. dapt gak kite bertemu kembali ekh.. harap2 dptlah aku pose pnuh taun nie.. tapi bak kate rakan aku, bukan harap

2 lagi.. WAJIB pose penuh... haahahha.. betul wajib.. pada rakan-rakan yg lain, slamat berpose aku ucapkan.. jgn lak sebuk nk raye jek.. shoping22.. hahha...

k la.. salam ramdhan..

post signature

Aku Mahu Pulang..

Assalamualaikum semua.. yea.. tika saat ak menulis entry ni.. asrama telah pon sunyi sepi.. telah ramai yang telah pulang ke kampung masing-masing dan ade yang ke kampung rakan... hehe.. kenapa?? kerna mulai minggu depan kami menjalani PBS.. iaitu Pengalaman berasaskan sekolah selama 1 minggu. dan ak wat kat S.K.Pasir Panjang Sekinchan..

ak balek sok pagi sebab tiket ari nie da abes.. ade lagi kol 4.30 ptg... tp kalu ak balek sekarang.. da tentu ak x smpai umah gak ari nie.. sbb bas last kat k.selangor kol 7.. uwaaaaaa~~~~ patutnya ak mintak mak ak amek gak la.. mcam Esah.. haha.. tersebut name die lak...

pape pon sok kol 8.30pg.. ak naek bas ke K.L bersama Faiz Ammran, Bino ngn Paan...

post signature

muka buku ku...

assalamualaikum semua.. haha.. td lepas solat maghrib, maka tercipatlah satu serjarah di mana, Mohad Faqhreel Aizad B Ismail mempunyai akaun Facebook atau muka buku ku... hahha.. sebenarnye malas gak ak nk main bende nie.. ak tgok member-member ak sume da ade.. ak sorg jek blom ade.. tp ak tetap malas gak.. tetapi sejak dua menja nie.. ak telah digoda oleh seseorang tok membuatnya.. akhirnya ak cair pada godaaan tu.. hahahahahahaha.... Miss Lolly kamoo memang terer r menggoda org .. kahkahkahkah... oleh yg demikian, anda.. anda.. dan anda serta anda yg di belakang sana tu diminda tok mengeADD saye ekh...

"Orang yang terlalu cepat berputus asa adalah orang yang putus harapan seumpama dia telah menyediakan dirinya untuk mati sebelum mati"

post signature

1, 2, 3, ermm.. eh da dekat dah...

Assalamualaikum semua, erm.. ble kita bilang-bilang balek gune jari, uh, memang tak lama lagikan?? 20/8/2009 tarikh lihat anak bulan, maksudnya, bulan Ramadhan tidak lama lagi.

Nampaknya kita perlulah bersedia, bukan tok raya ekh.. hahhaa.. ade kea.. blom lagi pose, da siap sedia tok raya.. biasenye org macam 2 la.. tapi x suma orag pon.. hihi.. patutnya kita sekarang ingat mengiati kepada sesama rakan mengatakan puasa sudah dekat. Pada yang sudah berkeluarga pula, kita boleh mengiat-ingatkan anak-anak kita yang puasa sudah dekat, pada bulan ramadhan, kita tidak boleh makan di siang hari.. tapi sekarang, budak-budak kecik da pandai pose da.. kadang-kadang malu pada orag yang lebih dewasa tu. tidak puasa... hahhaa... ALASAN?? x sihat, kene gastrik.. kahkahkahakha.. pada yang rasa kurang sihat 2, patutnya masa-masa sekaranglah kamoo g mengecek kesehatan kamoo 2, jgn lak dah masuk bulan Ramadhan baru nk g cek.. alasan jek 2kan??

Ingatlah, Ramdhan ni sekali jek setahun, walaupun kita pernah merasai dua kali setahun, tapi cuba kita bayangkan ini adalah ramadahan yang terkahir buat kita?? dan kita tidak dapat menyempurnakan ia.. sungguh rugikan?? sebab tu pada awal ramadhan kita patut rasa bersyukur kerna ALLAH memanjangkan umur kita lagi untuk merasai nikmat bulan yang penuh keberkatan ini. Insyallah, bulan Ramadhan kali nie, akan memberikan lebih keberkatan kepada diriku dan orang lain.. selagi kita terus beramal kepada-NYA.

"Bila anda dapat bangun dari tidur pada suatu pagi, bermakna anda harus menjadikan hidup anda lebih bermakna sebagai tanda kesyukuranmu kepada Ilahi"

post signature

AMNESIA

Assalamualaikum semua.. erk.. ari ni kita akan belajar mengenai Amnesia... ya penyakit Amnesia.. kenapa aku wat entry nie?? haha.. sbb ade 1 ari tu, sorg lec aku cakap la pasl lupe ingatan.. die ckp la penyakit nie.. tetibe sorg kawan ak menyampuk.. "bukan ke Amnesia ni kurang darah?".. lalallala.. pastu ak ingat die da sedar da.. tp die masih masih lagi percaya amnesia ni penyakit kurang darah..

ok.. ak terangkan sejarahnye dulu.. Amnesia (perkataan berasal daripada Greek Ἀμνησία) ialah suatu keadaan memori hanya dapat mengingat dalam jangka masa pendek. Kajian-kajian terhadap Amnesia yang telah pun dilakukan oleh ahli sains perubatan dahulu serta penemuan-penemuan terbaru mereka sekarang telah menambah kefahaman kita terhadap penyakit yang kompleks ini. Secara ringkasnya, semakin kita memahami mekanisma ingatan dan lupa dalam fisiologi manusia, semakin mudahlah kita merawat penyakit-penyakit seperti Amnesia. Kajian tentang Amnesia yang dilakukan oleh pakar bedah zaman dahulu pada mulanya mengalami kesukaran dalam memahami penyebab sebenar terjadinya penyakit ini.Tetapi sumbangan pakar bedah zaman 60-an ini ialah sedikit sebanyak mereka telah mencetus semangat ingin tahu terhadap penyakit ini yang mana telah menarik minat ramai orang untuk menjadi pengkaji dalam bidang ini. Ianya bermula dengan pembedahan tergempar yang dilakukan oleh pakar bedah yang termahsyur pada waktu itu. Pem bedahan ini bertujuan untuk merawat sawan babi salah seorang pesakit pakar bedah tersebut. Pembedahan yang dilakukan sangat merbahaya dan berisiko. Dalam pembedahan itu, bahagian otak yang dipanggil Medial Temporal Lobe yang boleh dibahagikan kepada dua bahagian yang bersambung telah dipisahkan. Akhirnya, pesakit tersebut tidak lagi mengalami sawan babi,tetapi menghadapi masalah tidak dapat mengingati sesuatu perkara dalam jangka masa panjang semenjak dari pembedahan tersebut. Tetapi tidak ada tindakan susulan daripada pakar bedah tersebut kerana masih keliru tentang keadaan pesakit tersebut serta tidak mahu mengambil risiko yang membahayakan pesakit. Kejadian yang telah direkodkan tersebut telah membuka lembaran baru dalam memulakan kajian berkenaan amnesia, kerana telah berjaya membongkar rahsia lokasi sebenar otak yang terlibat dalam menghasilkan dan menyimpan ingatan. Perkara yang menjadi tanda tanya dan perdebatan di antara ahli sains sebelum ini telah pun terjawab dengan gempar sekali. Sebelum kejadian ini mereka percaya bahawa semua bentuk ingatan sama ada apa yang kita lihat, dengar, rasa, bau dan sebagainya disimpan dalam satu lokasi yang sama. Tetapi konsep tersebut terbukti tidak tepat dalam kejadian tersebut kerana lelaki tersebut masih mengekalkan ingatan jangka panjang yang diperoleh sebelum menjalani pembedahan walaupun setelah dibedah tetapi gagal mengingat sesuatu perkara dalam masa panjang selepas pembedahan. Yang kedua, pesakit tersebut masih boleh mempelajari kemahiran tertentu yang menunjukkan bahawa bukan semua bentuk ingatan disimpan pada satu-satu lokasi otak.

Kajian terbaru dan terkini telah membantu kefahaman bidang sains mengenalpasti bahan kimia dan protein di dalam otak yang terlibat dalam menghasilkan suatu ingatan. Ada kajian yang dilakukan telah berjaya mengaitkan kehilangan memori dan peminum alkohol tegar. Peminum alkohol jangka masa panjang mengalami komplikasi kehilangan vitamin B complex yang dipercayai sebagai komponen penting dalam proses menghasilkan memori di dalam otak. Kajian ini menunjukkan bahawa adanya nutrisi-nutrisi tertentu yang digunakan otak dalam proses mengingat. Sekali lagi fakta ini dapat dibuktikan apabila fungsi otak untuk mengingat sesuatu perkara bagi peminum alkohol tegar, kembali pulih dengan hanya meningkatkan kuantiti vitamin di dalam diet mereka sehari-hari. Kajian juga telah dilakukan dengan menggunakan peralatan pengimejan otak. Idea yang menjadi konsep kajian ini ialah subjek perlu melakukan banyak aktiviti supaya ahli sains dapat mengenalpasti tempat-tempat yang aktif semasa penghasilan dan penterjemahan memori. Apa yang menarik ialah kajian yang direkodkan ini menggunakan dua jenis kumpulan subjek iaitu kumpulan yang terdiri daripada orang dewasa yang normal sebagai kajian kawalan dan kumpulan yang terdiri daripada pesakit yang menderita sakit amnesia atau bentuk-bentuk kehilangan memori yang lain. Otak dan bahagian-bahagian dalamannya diimejkan dan bahagian yang aktif ditandakan. Keputusan yang diperolehi akan dibandingkan samada bahagian aktif otak pada subjek normal tiada pada bahagian imej otak pesakit. Masih banyak lagi yang perlu kita belajar tentang otak kita dan cara kerja ingatannya. Kajian terhadap Amnesia adalah cara terbaik untuk mengetahui serta membandingkan otak yang sihat dan untuk melihat bagaimana mekanisma sebenar otak berfungsi. Ahli sains walaubagaimanapun telah banyak berjasa dan memberikan harapan baru untuk merawat penyakit ini.Antara ahli sains yang terkenal ialah J.Wall, yang kebiasaannya menjadi penyumbang kepada kajian Amnesia sedunia.

Sebab-sebab terjadinya Amnesia terbahagi kepada dua iaitu organik atau functional.

  • Penyebab bagi sebab organik ialah kerosakan otak melalui kecederaan atau penyakit, atau menggunakan ubat khayal.
  • Penyebab functional ialah faktor-faktor saikologi seperti mekanisma pertahanan diri daripada gangguan luar (menyebabkan pesakit selalu berasa terancam).

Amnesia juga boleh berlaku secara spontan. Amnesia jenis ini selalu berlaku pada umur pertengahan dan orang tua selalunya lelaki dan berakhir hanya dalam 24 jam. Antara kesan lain amnesia ialah hilang kebolehan untuk menggambarkan sesuatu. Kajian terbaru yang disiarkan secara online dalam Akademi Sains Kebangsaan menunjukkan bahawa kerosakan otak pada kawasan yang dinamakan Hippocampus' tidak boleh membayangkan sesuatu. Ini kerana, apabila orang normal yang biasa menggambarkan sesuatu, mereka menggunakan pengalaman mereka yang lalu untuk menghasilkan gambaran yang sama. Seperti contoh,mereka tidak boleh membayangkan bagaimana keadaan sesuatu majlis makan malam kerana tidak dapat mengingat pengalaman lepas.

Jenis-jenia amnesia pula,

  • Anterograde amnesia-iaitu kegagalan menukarkan ingatan baru kepada kekal
  • Retrograde amnesia-kegagalan jelas seseorang mengingat sesuatu ingatan lepas, lebih teruk dari biasa.


  1. Terma2 ini digunakan untuk mengelaskan Amnesia terhadap tanda-tanda yang ditunjukkan mereka dan bukan dikelaskan dari penyebab-penyebab amnesia.
  2. Kedua-dua jenis Amnesia boleh berlaku serentak dan biasanya terjadi dari kerosakan otak pada kawasan lobus temporal selalunya Hippocampus.
  3. Antara contoh amnesia yang mempunyai kedua-dua ciri tersebut ialah penunggang motosikal tidak dapat mengingat keadaan sebelum kemalangan(Retrograde amnesia),juga tidak dapat mengingat dimana wad hospital yang dimasukkan(iaitu selepas kecederaan),yang dipanggil anterograde amnesia.
  4. Kesan Amnesia tidak berakhir dengan pantas.Ramai yang berpendapat bahawa amnesia boleh menyebabkan masalah saikologi daripada hanya masalah saraf mereka.Kadangkala, pesakit berasa putus asa dan penat dalam mengingati perkara yang lepas.

sumber Wikipedia

p/s> untuk penyakit kurang darah orang panggil Anemia

"Berfikir sebelum berbuat adalah satu kebijaksanaan, berfikir selepas berbuat adalah satu kebodohan, berbuat tanpa berfikir adalah seribu kebodohan"

post signature

Fuyoooo~~~

Assalamualaikum, haha.. tergelak aku dalam hati tadi, bile roomate aku baru jek dapat main Y.M.. die x pernah pun main bende tu. biase la.. orang pertama kali dapat sesuatu. macam monyet dapat bunga la.. hahahahahha... macam2 die tanye kat aku.. hihi.. da la time 2 aku tengah lawan PES 09 ngan Paeh. ish.. gangu tol kosentrasi aku...

pastu die add la member die yang dduk kat aras bwh. tol2 bwh bilik aku.. mestilah lelaki kan.. haha.. memang lawak tol la tengok deorg nie.. hahha.. taip cket je gelak.. kahkahkah.. pastu ak cakp kat die.. lepas nie kite xyah cakap la.. gne Y.M jek.. kahkahakahkahakah.......

Kadang-kadang aku terpikir gak.. bile kite dapat sesuatu yang kite x pernah dapat x pon baru beli. Contohnye, korang ingat lagi x mase zaman sekolah dulu?? Bile besok da nk masuk sekolah, mulalah malam 2 pakai baju sekolah baru, memang lengkap r.. dengan begnye, kasutnya.. sampaikan nak tidur 2 kasut letak kat tepi, senang sok pagi katenya.. hahaha... Same gak bile mule-mule couple dulu.. hahha.. tol x?? main msg.. punye nak rak... tgn x lekang dgn henpon.. tp da lame2... fon siap tutop lagi.. x nk bg die msg.. hehehhe.. same la mcam keadaan baju sekolah 2 kan?? da lame22.. mcm malas jek nk g sekolah.. nape ekh???

manusia memang bergini kea?? mudah puas dengan sesuatu?? dan bile da puas, da x suke.. buang je ekh?? HABIS MADU SEPAH DIBUANG.. tp sepah tetap menang gak.. hihih...


"Tidak semua yang kita ingin mampu kita perolehi sebagaimana tidak semua yang kita perolehi adalah yang kita inginkan"

post signature

Teka-teki teka tekuk.. JOM MAIN!!

1. seekor burung sedang terbang lalu terserempak dgn sebuah kapal terbang di udara. Tiba2 burung itu jatuh ke bawah. Kenapa?

2. pokoknya di atas bukit daunnya di dlm air. Apakah dia?

3. kalau manusia jadi ikan, apakah yg akan terjadi kpd ikan?

4. Bas Parkmay sedang bergerak ke Seremban dgn membawa sorang datuk, seorang wanita dan seorang pelajar. Tiba di Seremban, siapakan yg turun dulu?

5. ikan apa yg sentiasa sejuk?

6. Amin dan Aminah mendapat anak. Kenapa mereka menamakan anak mereka Afifah ?

7. buah apa yg kita langkah dulu sebelum makan ?

8. dlm banyak2 haiwan, haiwan apa yg x pernah duduk ?

9. lepas satu hilang, satu lagi hilang. Akhirnya tinggal ibu yg malang. Apakah itu?

10. andaikan anda seorang konduktor bas. Bas itu pergi ke satu stesen, 5 org diambil. Di stesen kedua, 2 org turun dan 7 org naik.di stesen ketiga, 3 org turun dan 8 org naik. Soalannya, berapakah umur konduktor bas itu ?

11. emak anas ada 5 org anak. Abu, Ali, Ahmad, dan Azizi. Siapakah anak kelima?

12. apakah solat yg ada 3 tahiyat?

13. bagaimana utk naik haji jika x ade duit?

14. apakah tempat yg terkecil di dunia?

15. dlm banyak2 bola, bola apa yg pemainnya hormat?

jawanpannyea... hehehhe....

klik sini... [JAWAPAN] tapi jawab la dulu... baru klik...


"Manusia tidak dapat mengubah rupa bentuk mukanya, tetapi jika dia mahu, dia boleh mempercantikkan budinya"

post signature

luahan rasa..

saat ini aku menjadi keliru,

saat ini aku menjadi buntu,

fikiran ku tergangu,

x tau apa yang menggangu,

adakah semua ini salah ku?

atau pun salah kamu?


ah.. biarkan ia berlalu,

jangan fikirkan selalu,

teruskan hidup kamu,

mara ke depan dan terus maju.


kalu boleh ingin sekali ku hilangakan segala memori lalu,

tapi sayang pula,

kenangan bersama rakan-rakan,

pahit manis kehidupan,

hidup ni bagaikan roda Faqhreel,

janganlah mengeluh,

kitakan tewas jika selalu mengeluh.


kamu ada azam,

ada tekat,

ada cita,

ada janji yang perlu ditunaikan,

nah!! ape lagi.. bangkit!

bangkit dari lena tidurmu,

dari angan-angan yang tak akan kesampaian,

jangan jadi mat jenin,

mati dengan sia-sia


jangan biarkan ia menjadi penghalang hidup mu.

biakan ia lupus dalam lipatan sejahrah mu.


"Di mana anda berdiri, di situlah perlumbaan kehidupan anda dan lupakan masa silam"

p/s> ia hanyalah luahan rasa yang menggangu fikiranku. Ya ALLAh, berilah aku ketenangan untuk menempuhinya, dan berilah ak kekuatan untuk menghadapinya serta berilah kebahagian untuk dirinya.

baru prasan.. ni entry ak yg ke 100 sejak ak memblog ni... taniah buat aku yg bnyk menulis.. haha.. tp bermaknekah tulisn ak 2?? ermm.... itu yg kita x tau sekarng ni...

post signature

Buku paling BESH yang penah ak beli!!!

Assalamualaikum semua.. haha.. sekarg ni kelas ak da abes.. so.. ak leh r wat entry kali nie... hhihhi..

okey.. pagi tadi, dengan rasa riangye ak g kelas sebb nak amek buku yang ak tempah kat Incik Zamani ari tu, majalah sebenarnye.. majalah PC edisi khas tok Photoshop jek.. hihihi.. time kasih la kat Incik Zamani kerna membelikan buku nie.. nnti saye bayar ekkh.. spe suruh Incik x de duit kecik tadi.. hihihih...

buku nie sebenarnye bukan buku mengajar photoshop dr permulaan, tp tok org-org yang da tau gne Photoshop dan ingin mahirkan lagi teknik yang mereka ade.. hihi... sesuai la dgn aku.. walaupun agak pandai la menggunakan photoshop nie.. tapi ak rase memang berbaloi la beli.. bak kate Amy Search.. Berbaloi baloi..... hihihih...

mungkin pada yang rasa die telah pandai gile gune photoshop nie buku ni x berapa besh.. tapi bagi aku, walaupun sesetengah bende aku da tau dalam tutorial 2.. tp ak masih lagi leh tambahkan ilmu.. betul x?? akhirnya.. ak ade gak buku yang boelh dibaca ketika lapang.. hahahha... yela.. nk bace novel?? 3, 4 x bace pon x phm citenye.. hahha... papentah Faqhreel nie..

ok la.. ak nk belek-belek buku nie.. nnti ak nk cbe aplikasikan dalam design aku.. hihihi....


"Tiada siapa yang paling pandai dan paling bodoh di dunia ini kerana setiap yang pandai itu boleh menjadi bodoh dan setiap yang bodoh itu boleh menjadi pandai"


post signature

berjuang hingga ke titisan darah yang terkahir..

Assalamualaikum rakan-rakan.. malam ni aku rasa sengal-sengal badan la.. bukan ak yg sengal ekh.. bukan pea.. petang tadi ad ala-ala kanival sukan blok la.. blok kenari lawan blog nuri. ak duduk blok nuri.. (erm.. nape asrama lelaki ni deorg buat name burung ekh?? pompuan name bunga lak.. dr dulu ak pikir-pikir).. Jadi ak pon join la pertandingan indoor maltimedia. Counter Strike.. atau C.S.. mule-mule kami bagi nama 9 org.. jd 9 lwn 9 la.. tp masa lawa,n blok kenari ade 7 org jek.. nasib baik la Wan asrar ngn bino x dpt nk connect line.. cian deorg.. pape ntah..
Kami lawan 2 round, 1 round 25 game.. peh.. pnt gile..
korg nk tau x, round pertama kami menag bape.. cewah~~ terus tnye menang bape.. memang kejam la kami tadi.. 23 berbalas 2 kemenangan, dan aku dapat tempat kedua dengan 28 bunuhan dan 13 mati di bawah faiz ammran dengan 30++ cam tu la.. ak lpe..
lepas rehat 10 minit, kami smbung lagi, tp sambung pon dkt 1 round main baru bleh start sbb lawn kami x cukup org.. mane ntah menghilangnya mereka.. ish..ish.. ish.. takut ke bang????
haha.. kali ni kami menang lagi dengan 22 berbalas 3.. kurang 1.. dan aku masih di tempat kedua jua dengan 25 bunuh, 10 mati.. huhu.. kali 6 lwn 6.. sbb deorg x de pemain.. pelekan?? sbb awl tadi cukup jek.. cian zul.. terpaksa merehatkan diri pula.. ak nak kuar, sbb penat da time 2.. tapi disebbkan ak yg create.. jd ak senyap jek..hihiih...
dan kemenangan menjadi milik kami... yea!!!!!! eh, eh.. alhamdulillah... syukur..


waktu rehat, kami kene main kat bwh jek, saket leher ak. yang main DOTA ade meje..

sambil menunggu pasukan lawan join game, kami buat pertunjukan TATU dulu.. hihi.. aku yg ke 2 tu..

p/s> nape la time rehat 2 aku x g solat dulu?? erm.. ak masih lagi lalai dalam soal masa..

"Jadikanlah masa yang berlalu itu pengalaman dan pengajaran, masa yang sedang berjalan kita isi dengan amalan dan masa hadapan jangan terlalu diangan-angankan"


post signature

Tagged dr cikNad ~~

1 - Nama timangan anda?

timangan?? kene timang kea?? hahah..

time kat Klang org pgel Aizad, kt sekichan org panggel faqhreel kdg2 faqh (bnyk yg ni), kat Lipis ni kdg2 org panggil K.U.. kalu kat umah along jek.. hhihi...

tp ak nk menaikan kembali nama Aizad nie.. hihi..



2 - Anda seorang yg.....?

saya seorag yg?? nape ak tnye balek?? nth la.. kalu pada ak..
ak suke tolong org.. cewaahhh~~~
x suke menunggu...
dan suke makan kentang.. haha.. gila kentang!!

3 - Insan yang teristimewa??

keluarga aku yg paling penting...
dulu penah seseorg yg menjadi sgt penting. tp sekarang... erm... ish.. da la faqhreel!!

4 - Lagu kesukaan?

lagu?? ntah lah.. ak ni jenis layan jek sume lagu..



5 - Makanan kesukaan?

yang ade berunsurkan kentang!!!! hahaha...


6 - Sikap yang membuat anda stress?

org yg pentingkan diri sendiri.. pastu buat ak lagi stress...


7 - Warna kegemaran?

lebih kepad putih, hijau kadg2 wane purple (minat time sekolah rendah)


8 - barang yg mesti ada dlm beg?

beg g kelas kea?? mstilah ade laptop, pendrve ngn test pad

9 - Kali terakhir anda menanges?

erk.... bile ekh?? hahaha..

10 - Tag untuk 6 rakan anda?

sesape yg nk buat..




Kta2 imam syafie :
"Aku menyayangi sahabatku dengan segenap jiwaku. Sahabat yang baik adalah yang seiring denganku dan menjaga nama baikku. Kuhulurkan tangan untuk berkenalan kerana aku rasa senang, makin ramai sahabat aku semakin percaya diri.aku selalu berharap mendapat sahabat sejati yang tak luntur dalam suka dan duka. Jika kutemui, aku akan setia padanya" (komen dari Jihan)

post signature

Sahabat..

Assalamualaikum semua.. uh.. npe ntah ngn aku hari ni.. rasa semacam jek.. fikiran celaru.. pastu aku saje-saje lah bukak laman web yg ade bagi teka-teki, lawak dan sebagainya untuk menghiburkan hati. So I terbukak la page nie.. Familiazam.com. Macam-macam ada kat situ, dan aku tertarik dengan artikel yang di letak nie.. Mengenai sahabat.. erm.. ble bace balek.. ak rase ak mmg x sesuai lagi dipanggil sahabat yg sejati, sbb kebnyakan pe yg ditulis, lansung tiada dalam diriku.

Yang pertamanya, cara untuk mengekalkan persahabatan, kita perlu saling memberi kebebasan persahabatan, memberi kita ruang untuk berkongsi suka duka bersama dan bukannya untuk saling menyakiti dan membenci di antara satu sama lain. Tetapi menjadi sahabat baik juga tidak bermakna kamu harus memiliki seluruh ruang hidupnya.
Misalnya, melarang temanmu membuat itu dan ini. Malah kamu juga sibuk mengatur perjalanan hidupnya. Ini jelas menunjukkan kamu terlalu mementingkan perasaan sendiri tanpa mempedulikan perasaan orang lain. Apalah salahnya jika kamu saling menghormati hak kebebasan dirinya. Dan apa yang penting, si dia jujur pada persahabatannya. erm... memang kene dengan hidupku, selalu rasa ak saja yang betul dan orang lain akan salah. ni lah kesilapan besar diriku.

Seterusnya, kita perlu saling mengekang rasa cemburu. Ramai yang berkata cemburu itu bunganya cinta. Tanpa cemburu persahabatan yang dibina tak adalah 'thrill'nya. Tetapi cemburu yang membabi buta boleh menjejaskan hubungan. Ada baiknya sebelum api cemburumu memuncak, cuba selidiki dahulu kebenarannya. Jika ada yang tak kena, tanyalah temanmu itu dengan baik tanpa bersikap marah dan menuduh.
Usahakan untuk berbicara dengan fikiran yang matang dan tenang. Sebenarnya perasaan cemburu ini tidak perlu terlalu ditonjolkan kerana ini boleh membuatkan temanmu itu naik tocang. Dia akan mempergunakan kelemahan kamu itu untuk membuat kamu berasa cemburu dengan berulang kali. Tentu menyakitkan...dan ini adalah musuh utama aku, cemburu.. napa aku selalu kuat cemburu?? erm... itu yang kita x tahu.

Untuk menjadi sahabat yang baik kamu harus berusaha memahami dan mengenali diri sendiri serta permasalahannya dengan lebih mendalam. Misalnya temanmu itu menolak ajakanmu untuk keluar menonton wayang bersama, kamu tidak boleh membuat tanggapan yang bukan-bukan tentang dirinya. Mungkin dia mempunyai urusan yang mesti diselesaikan terlebih dahulu. Adalah lebih baik kamu mencari hiburan sendiri lagipun esok masih ada masa untuk kamu bertemu si dia.

Demi menyelamatkan hubungan, tidak ada ruginya sekali sekala kamu bersikap mengalah. Kamu dan si dia sering bercanggah pendapat. Seperti menonton wayang, kamu sukakan filem romantik tetapi dia pula suka filem aksi. Oleh kerana sayangkan tali persahabatan yang telah terbina sekian lama maka si dia sentiasa menuruti segala kemahuanmu semata-mata mahu menjaga hati dan perasaanmu. Tetapi bila difikirkan semula, apalah salahnya sekali sekala kamu pula yang beralah dan cuba belajar memahami minatnya. Situasi ini tentu akan membuat si dia berasa bahagia dan lebih menyayangi dirimu.

Yang paling penting dalam persahabatan, kita perlu saling memberi kemaafan, memaafkan perlu tetapi tidak mudah selagi perasaan kesal dan kecewa menguasai diri. Tetapi sebagai insan biasa, kita tidak dapat lari daripada melakukan kesalahan dan kesilapan. Lagipun, sedangkan lidah lagi tergigit, inikan pula kita sesama sendiri. Belajar menjadi seorang teman yang sudi memberi kemaafan kepada orang lain biarpun kamu sendiri tahu perkara itu bukanlah berpunca dari kesalahan atau kesilapan dirimu.

Ini pula cara-cara memilih sahabat. Ada lima cara yang telah dipesan oleh al-Qamah (seorang sahabat Rasulullah SAW) kepada anaknya.

Pertama,
Pilihlah sahabat yang suka melindungi sahabatnya, dia adalah hiasan diri kita dan jika kita dalam kekurangan nafkah, dia suka mencukupi keperluan.

Kedua,
Pilihlah seorang sahabat yang apabila engkau menghulurkan tangan untuk memberikan jasa baik atau bantuanmu, dia suka menerima dengan rasa terharu, jikalau ia melihat kebaikan yang ada pada dirimu, dia suka menghitung-hitungkan (menyebutnya).

Ketiga,
Pilihlah seorang sahabat yang apabila engkau menghulurkan tangan untuk memberikan jasa baik atau bantuanmu, ia suka menerima dengan rasa terharu dan dianggap sangat berguna, dan jika ia mengetahui mengenai keburukan dirimu ia suka menutupinya.

Keempat,
Pilihlah sahabat yang jikalau engkau meminta sesuatu daripadanya, pasti ia memberi, jikalau engkau diam, dia mula menyapamu dulu dan jika ada sesuatu kesukaran dan kesedihan yang menimpa dirimu, dia suka membantu dan meringankanmu serta menghiburkanmu.

Kelima,
Sahabat yang jikalau engkau berkata, ia suka membenarkan ucapan dan bukan selalu mempercayainya saja. Jikalau engkau mengemukakan sesuatu persoalan yang berat dia suka mengusahakannya dan jika engkau berselisih dengannya, dia suka mengalah untuk kepentinganmu.

Dalam memilih sahabat kita hendaklah memilih sahabat yang baik agar segala matlamat dan hasrat untuk memperjuangkan Islam dapat dilaksanakan ersama-sama sahabat yang mulia. Sucikanlah 4 hal dengan 4 perkara : "Wajahmu dengan linangan air mata keinsafan, lidahmu basah dengan berzikir kepada Penciptamu, hatimu takut dan gementar kepada kehebatan Rabbmu, ..dan dosa-dosa yang silam di sulami dengan taubat kepada Dzat yang Memiliki mu."

Mulai hari ini, aku akan selitkan kata-kata hikmah dalam entry aku, bukan ape, sebagai ingatan kita bersama. Kan elok ingat mengiati tu..

"Berusahalah dengan ikhlas tanpa memikirkan balasan semata-mata, kerana semakin tinggi keikhlasan di dalam diri, semakin tinggilah balasan baik yang akan diperolehi dalam keadaan sedar atau tidak"

post signature

-Yong Tau Fu-

Assalamualaikum, pekabor??

uh..alhamdullilah.. keyang tol malam nie.. hehe.. bukan pea.. smalam t.ari.. mase baring-baring kat katil.. tetibe teringat tentang yong tau fu yang kat stesen bas pekeliling.. bapak sedapnye.. teringatlak pulak makan ngn kawan aku masa tu.. da la mase makan 2 t'kene pakaian die.. hehhe.. tau2 je la ak mkn cm ne.. hihih.. mtk maaplah kwn.. ak rase time 2 ko x prasan kot.. cket jek.. hihi.. ok22 kite smbung balik psl yong tau fu kat pekeliling 2.. die jual simpel jek.. leh mkn kat c2 x pon bwk blek.. cm Mcd la gak.. hahha..sebtang die jual rm1.. pastu kuah die yg wat sedap 2.. yela kat mane2 pon isi die same jek.. yg pnting kuah die.. hehe.. mmg sehingga menjilat ibu jari la.. ha.. abang yong tau fu pekeliling.. saye da mempromote abg.. so royalti 40% dr keuntungan ekh.. lutut anda Faqhreel!!!

juadah malam ku..

so tadi ak pon beli la kat pasar malam tadi.. banyka gak la aku pilih.. hahahha... Rm9 kene.. bnygkan la byk mane. hehe.. BANYAK MAKAN!!!!.. tp yg x beshnye kuah die.. mcm kuah rojak jek.. hahah.... ak ni memilih cket psl mkn.. pilih2 pon dah nk abes gak.. tp ad lagi ceket.. sape2 yg nak rse.. meh dtg sini.. ade lgi..

tpkan.. nape deorg pnggil bnde ni yong tau fu ekh?? brasal dari Perak kea?? ye la YONG.. hahha..

post signature

Entry lepas kelas..

assalamualaikum semua.. uh.. ak baru jek abes kelas Moral ngan Incik Ramli tadi.. die mintak kami wat pembntgan tentng teknik-teknik mengajar. Jadi kumpulan ak yang dianggotai oleh aku sendiri bersama 3 yang lain iaitu Faiz Helmi, Suha ngn Misraini ditugaskan untuk membntangkan teknik main peranan. tapi sebelum kami bentang kumpulan Saadah, Suhaila, Bino ngn Redza da bentang dulu tekni bermain dan bercerita.

Ok.. ak cerita serba sedikit tentang teknik main peranan nie..

- teknik yang melibatkan gambaran-gambaran murid terhadap sesuatu situasi atau keadaan dan melakonkannya tanpa sebarang bantuan skrip.

- pengalaman secara spontan.

langkah-langkah untuk melakukan teknik ini pula ialah,

1. Guru mewujudkan satu situasi bermasalah.
2. Guru menerangkan situasi bermasalah/peranan watak2/tempoh lakonan.
3. Guru memilih murid menjadi pelakon.
4. Murid2 memainkan peranan.
5. Guru berbincang dgn murid prestasi lakonan/penyelesaiannya.
6. Guru membimbing murid membuat rumusan..

contoh aktivinya pula seperti tadi kami mengambil nilai 4.2 Menyayangi Alam Sekitar tajuk

tanda bagi watak-watak

Alam Sekitar Khazanah berharga bagi tahun 1.

Pada permulaanya guru akan membahagikan kepada kumpulan.

kemudian watak-watak diterangkan kepada murid. pada kali ini kami memilih watak pokok, bunga, burung dan pembalak.

4 orng murid akan dipilh dan merekan akan melakokan watak mereka seraca spontan.

selepas itu, guru akan menerangkan nilai-nilai yang ada pada cerita tersebut.

video

-main peranan-


post signature